Výhody kofeinu a kávy

výhody kofeinu a kávy pro zdraví

Káva a kofein k sobě neodmyslitelně patří. Spousta lidí řadí kávu do skupiny nápojů škodících zdraví a výhody kofeinu přehlíží. Spousta lidí viní kávu za různá onemocnění a raději se jí vyhýbají. Jak to ale s kávou je? Věděli jste, že má spoustu benefitů pro naše zdraví?

V tomto článku se dočtete a zjistíte, že káva není špatná, že nemusíte mít z pití kávy výčitky a také se dozvíte, jaké benefity káva má pro naše zdraví a pro náš život.

Všeho s mírou

Než se pustíme do jednotlivých výhod kávy, je nutno uvést, že je také důležitý počet káv za den. Více než počet jsou důležité rozestupy mezi jednotlivými dávkami káv a kofeinu.

Je lepší, pokud vypijete pět káv za den v rozestupech několika hodin než vypití tří káv během jedné hodiny. Také u kávy platí pravidlo všeho s mírou. Proto v přiměřeném množství kofein a káva nevadí a může mít spoustu benefitů.

Doporučené dávkování je 3 až 6 mg na kilogram tělesné hmotnosti.

Výhody kofeinu a kávy

A teď se už můžeme pustit do jednotlivých výhod a benefitů kofeinu obsaženého v kávě. První si rozebereme výhody na naše zdraví, poté se podíváme na pro život.

Antioxidant

Káva a kofein obsahuje antioxidanty, které jsou důležité pro zdraví.

Co antioxidanty dělají? Chrání buňky před volnými radikály, které tělu škodí. Volné radikály si jednak tělo vyrábí samo, ale také jsou způsobeny znečištěným prostředím, stresem, kouřením, nesprávnou stravou, nedostatkem pohybu, apod.

Pro zdraví je důležitá především rovnováha mezi volnými radikály a antioxidanty. Proto jeden z důvodů, proč se vyplatí pít kávu, jsou právě antioxidanty.

Pití kávy pomáhá proti onemocněním

Káva a kofein je také prevencí proti několika onemocněním. Jakých onemocnění se to týká?

  • je prevencí proti demenci
  • je prevencí proti parkinsonově chorobě
  • je prevencí proti cukrovce II. typu
  • je prevencí proti rakovině tlustého střeva

Pomáhá se spalováním kalorií

Kofein je také pomocníkem se spalováním kalorií.

Díky tomu, že kofein pomáhá spalovat kalorie, ho najdeme například v nápojích určených k vypití před tréninkem, ale také v různých spalovačích kalorií.

Je dokázáno, že kofein urychluje spalování kalorií, ale je důležité dodat, že bez dostatečného pohybu toho moc nezmůžete. Nespoléhejte se proto pouze na výhody kofeinu, zařaďte také dostatek pohybu a srovnejte si správně jídelníček.

Dodává energii

Asi vás nepřekvapí, že jednou z hlavních výhod kofeinu je dodání energie.

Je vhodné zařazovat kávu a kofein z rána nebo v odpoledních hodinách, kofein můžete také využívat před tréninkem nebo pro zvýšení pozornosti.

Vyhýbejte se však pití kávy a kofeinu ve večerních hodinách. Možná máte pocit, že na vás kofein nepůsobí a vypití kávy ve večerních hodinách nijak neovlivní váš spánek. Jste na omylu. Káva a kofein negativně ovlivňují kvalitu spánku, aniž byste to věděli. Proto kávu přes den ano, večer raději ne.

Foto: © Samphotostock.cz / VitalikRadko