Devatero rad, jak porazit nespavost

devatero rad jak porazit nespavost

Problém usnout má v poslední době čím dál více lidí. Bohužel nespavost ovlivňuje lidský život podstatnou měrou, způsobuje totiž stav podobný opilosti, znemožňuje se soustředit, zhoršuje výkonnost. Kromě toho se postupně odrazí na psychickém stavu a dokonce i celkovém zdraví. Ponechme nyní stranou příčiny nespavosti, kterých je celá řada, ale zaměřme se raději na možné způsoby, jak proti ní bojovat.

1. Pohodlí a příjemné prostředí

To je úplný základ, od kterého by měl každý, komu činí problémy usnout, začít. Pohodlná matrace, ze které nebudou bolet záda a ideálně anatomicky tvarovaný polštář zabrání zbytečnému převalování se v posteli, které narušuje navození klidu před usnutím. Je také důležité, aby byla ložnice večer dobře vyvětraná, čerstvý vzduch napomáhá klidnému a hlubokému spánku. Samozřejmě by ale teplota v místnosti neměla být tak nízká, aby to bylo příliš obtěžující.

2. Nespavost na spojitost i s pozdní večeři

Říká se, že se nemá jíst před spaním. A není to žádný mýtus jako v případě jiných často opakovaných vět, s plným žaludkem se skutečně usíná jen těžko. Večeře by neměla být příliš těžce stravitelná a tučná, nedoporučuje se ani ostré jídlo nebo sladkosti.

3. S odpoledním spánkem opatrně

Krátký spánek přes den většinou nevadí, naopak příjemně osvěží. Pokud jej ale začne praktikovat někdo, kdo má problém s nespavostí a má za sebou probdělou noc, kterou se tímto způsobem snaží takzvaně „dospat“, dostává se do bludného kruhu, ze kterého je cesta ven jen obtížná.

4. Snaha spát za každou cenu

Pokud už se stane, že se nedaří usnout, neměli bychom strávit dlouhé hodiny převalováním v posteli. Naopak, po přibližně půl hodině se doporučuje vylézt z postele a začít se věnovat nějaké činnosti – nejlépe nudné a stereotypní. Mozek většinou uzná, že bude lepší „jít spát“ a další pokus o usnutí už bude pravděpodobně úspěšnější.

5. Pohyb má smysl

Jakákoliv pohybová aktivita může být skvělým pomocníkem při nespavosti. Účinná je například odpolední dlouhá procházka na čerstvém vzduchu nebo jakýkoliv sport (nikoliv adrenalinový). Taková činnost prohlubuje a celkově zkvalitňuje spánek.

6. Relaxace pro zklidnění

Výtečný efekt má také zavedení nějakého pravidelného rituálu, který bude spojen s relaxací. Za nespavostí často stojí příliš mnoho stresu či zážitků během dne, poté je obtížné se zklidnit a umět vypnout. Takovým rituálem se může stát například voňavá koupel s použitím vonných olejů.

7. Vynechání kofeinu

Káva po ránu neuškodí, ale určitě je třeba dát si pozor na častou a zvláště odpolední nebo dokonce večerní konzumaci kávy nebo dokonce energetických nápojů. Že to nespavost jen prohloubí, není třeba vysvětlovat.

8. Příroda jako pomocník

Pokud máme se spánkem stále problém, můžeme přizvat na pomoc přírodu. Uklidnit mysl, odbourat nervové vypětí a zároveň usnadnit večerní usínání dokážou některé léčivky. Z těch nejúčinnějších bylinek uveďme kozlík lékařský a meduňku lékařskou.

9. Léky až jako poslední řešení

Jestliže trvá nespavost delší dobu, měli bychom raději vyhledat lékaře. Tyto potíže totiž mohou snadno přerůst až ve spánkovou poruchu, kterou je již třeba léčit. V současnosti jsou naštěstí k dispozici nejenom návykové hypnotika, ale rovněž moderní léky, které mají schopnost zvyšovat hladinu melatoninu, což je významný hormon podílející se na kvalitním spánku.

Autor: Jitka Kučová, Photo by Gregory Pappas on Unsplash


Scroll to Top